Veilig demonstreren

Gepubliceerd op 30 augustus 2024 om 15:25

Amsterdam 21 augustus 2024,

De afgelopen jaren wordt er wereldwijd veel gedemonstreerd, in talrijke steden zoals Amsterdam, Los Angeles en Parijs wordt er zelfs vrijwel dagelijks gedemonstreerd. Demonstranten gaan de straten op om aandacht te vragen voor een bepaald doel, maar willen tegelijkertijd ook steun van anderen krijgen.

Bekende demonstratie acties:

• Black Lives Matter;
  • Corona;
  • Milieu;
  • Palestina.

Demonstreren is in het algemeen veilig als iedereen de regels en wetgeving volgt zoals Justitie en de Burgemeester van de gemeente deze bepalen. Regelmatig vindt er toch onenigheid plaats tussen demonstranten en politie. De politie treedt dan soms agressief op, door onder andere het inzetten van waterkanonnen, politiehonden of de ME (Mobiele Eenheid).

Stichting Jeugdrecht merkt dat veel jongeren maar ook jongvolwassenen de laatste tijd bang worden om te gaan demonstreren. Dit mede door de inzet van de politie tegen demonstranten.

Tips om veilig te demonstreren:

1. Zorg ervoor dat je te allen tijde een geldig Identiteitsbewijs hebt. Zo voorkom je dat je niet aangehouden kan worden voor de Wet ID (Wet op de identificatieplicht)
  2. Zorg dat je een geldige vergunning hebt om te demonstreren/zorg ervoor dat de organisator een geldige vergunning aangevraagd heeft.
  3. Vertrek wanneer het tijdstip op de vergunning verlopen is.
  4. Volg instructies op van de politie, de gemeente en de burgemeester.

Jouw rechten tijdens het demonstreren:

Je mag gebruik maken van je recht tot vrijheid van meningsuiting (Artikel 7 van de Nederlandse grondwet). Maar let op onderstaande valt niet onder de vrijheid van meningsuiting, dus doe dit vooral niet:

- Het in het openbaar aanzetten tot discriminatie, haat of geweld tegen leden van groepen is verboden (Artikel 137d van de Nederlandse grondwet);

- Het aanmoedigen tot geweld en tot het plegen van strafbare feiten is ook verboden (artikel 131 en 132 van de Nederlandse grondwet).

Wij wensen je veel succes met demonstreren, en we hopen dat deze tips je vooruithelpen. Deel deze tips vooral met je vrienden en kennissen!