Het Jeugdrecht keurmerk

Stichting Jeugdrecht hecht groot belang aan het matchen van cliënten en hulpzoekenden met bekwame advocaten die zowel uw belangen als die van uw kinderen behartigen. Met meer dan 18.000 advocaten in Nederland, kan het een uitdaging zijn om de juiste te vinden voor uw specifieke zaak. Aangezien elke zaak uniek is en elke advocaat een eigen aanpak heeft, is het essentieel om een advocaat te kiezen die aansluit bij uw behoeften. Om deze reden kent de stichting keurmerken toe aan advocaten die zij erkent als bekwaam en toegewijd.

Hieronder treft u een lijst met alle advocaten die in het bezit zijn van een Jeugdrecht Keurmerk.

Wat kan ik verwachten van het Jeugdrecht keurmerk:

Het Jeugdrecht keurmerk is in het leven geroepen omdat de stichting het essentieel vindt dat cliënten en hulpzoekenden een bekwame advocaat kunnen vinden.

Iedere advocaat is verschillend en ieder mens is uniek. Om te waarborgen dat cliënten hun vertrouwen kunnen stellen in een derde partij (in dit geval een advocaat), is het cruciaal om te weten welke advocaten als bekwaam worden beschouwd.

Wat betekent "goed" in de ogen van de stichting:

- De advocaat neemt zijn cliënten serieus.
- De advocaat plaatst de belangen van zijn cliënten op de eerste plaats.
- De advocaat is goed toegankelijk (bereikbaar) voor zijn cliënten.
- De advocaat zet zich maximaal in voor zijn cliënten.

Wanneer een advocaat aan deze vier criteria voldoet, dan wordt hij beschouwd als een goede advocaat. We kunnen dan met een gerust hart zeggen dat uw zaak in goede handen is.

Wanneer krijgt een advocaat een Jeugdrecht keurmerk?

De Stichting Jeugdrecht verleent het Jeugdrecht keurmerk aan advocaten die na grondig onderzoek aantoonbaar hun best doen om de rechten van hun cliënten te waarborgen. De stichting beoordeelt ook zorgvuldig de bereikbaarheid van de advocaten en hun houding ten opzichte van cliënten en in de rechtszaal, om te garanderen dat cliënten de juiste ondersteuning ontvangen.

Hoelang is het Jeugdrecht keurmerk geldig?

Het Jeugdrecht keurmerk is één jaar geldig en kan op verzoek van de advocaat worden verlengd. Indien de advocaat niet meer aan de voorwaarden voldoet, kan het keurmerk tussentijds worden ingetrokken.

Hoe controleren of het keurmerk klopt?

Alle advocaten met het Jeugdrecht keurmerk worden op deze website vermeld, zodat u verzekerd bent van de officiële erkenning door onze organisatie. Indien u het Jeugdrecht keurmerk niet op onze site aantreft, maar wel op de website van een advocaat, informeer ons dan onmiddellijk door een e-mail te sturen naar keurmerk@stichtingjeugdrecht.nl.

Wat betekent het status balkje?

Onder de statussectie kunt u de huidige staat van het keurmerk voor elke advocaat bekijken.

Er bestaan drie verschillende statussen:

• Actief: Het keurmerk Jeugdrecht is actief.
  • Niet-actief: Het keurmerk Jeugdrecht is niet actief, bijvoorbeeld als de advocaat het keurmerk niet heeft verlengd.
  • Ingetrokken: Het keurmerk Jeugdrecht is ingetrokken en mag niet langer door de advocaat worden gebruikt.

Wat is het Jeugdrecht keurmerk compensatie?

Stichting Jeugdrecht verstrekt het Jeugdrecht keurmerk omdat zij van mening is dat iedereen recht heeft op kwalitatieve en serieuze juridische hulp. Indien een advocaat, aan wie wij het Jeugdrecht keurmerk hebben toegekend, dit keurmerk verliest, komt u mogelijk in aanmerking voor een compensatie vanuit de stichting.

Om voor compensatie in aanmerking te komen, moet u aan bepaalde criteria voldoen. De voornaamste voorwaarden zijn:

1. U heeft een advocaat in de arm genomen die op het moment van de opdracht over het Jeugdrecht keurmerk beschikte.
2. Er is een geschil ontstaan met deze advocaat nadat het keurmerk door ons is ingetrokken.
3. U komt in aanmerking voor een eigen bijdrage van de Raad voor Rechtsbijstand (Pro-deo advocaten).
4. U heeft de diensten van een nieuwe advocaat nodig.

Indien u aan deze vier voorwaarden voldoet, bestaat de kans dat u recht heeft op compensatie. Voor een volledig overzicht van de voorwaarden kunt u contact opnemen via keurmerk@stichtingjeugdrecht.nl.

De compensatie bedraagt maximaal 50% van het bedrag dat u als eigen bijdrage aan uw nieuwe advocaat dient te betalen. Als voorbeeld: indien u een eigen bijdrage van 952,00 euro moet voldoen, zal de stichting 476,00 euro daarvan voor haar rekening nemen, waardoor u en de stichting elk 476,00 euro betalen.

Zo waarborgt Stichting Jeugdrecht de betrouwbaarheid van het Jeugdrecht keurmerk.

Klacht over advocaat?

Als u niet tevreden bent over een advocaat met het Jeugdrecht keurmerk, kunt u een klacht indienen. Na ontvangst van uw klacht gaan wij het gesprek aan met de betreffende advocaat. Mochten wij het nodig achten om het keurmerk in te trekken, dan zullen wij deze stap zetten.

Keurmerk aanvragen?

Bent u een advocaat geregistreerd bij de Nederlandse Orde van Advocaten? Wij willen graag met u in gesprek voor een intake om te beoordelen of u aan onze criteria voldoet.

Stuur alstublieft een e-mail naar keurmerk@stichtingjeugdrecht.nl, dan zullen wij contact met u opnemen om een afspraak te maken.

Het intakegesprek kan telefonisch, via Microsoft Teams of bij u op kantoor worden gehouden.