Veelgestelde vragen

Ouders en Kinderen

Wat ik met jullie deel, blijft dat geheim?

Ja. Alles wat je met ons deelt blijft geheim. Wij delen geen informatie met derde partijen. Wij zijn er voor jouw rechten!

Ik moet voor de rechter komen, wat kan ik verwachten?

Als je voor de rechter moet komen, kan dit best spannend zijn. Zeker als je voor het eerst komt. Het is belangrijk dat je goed begrijpt waarom je voor de rechter moet komen. Dit kan bijvoorbeeld als de raad voor de kinderbescherming of een andere zorginstantie bijvoorbeeld een ondertoezichtstelling heeft aangevraagd of een uithuisplaatsing. Als je niet weet waarom je voor de rechter moet komen of als je hulp nodig hebt met het schrijven van een brief aan de rechter. Kun je uiteraard contact opnemen met een vertrouwenspersoon, deze kan je helpen om een brief aan de rechter te schrijven. Eventueel kan de vertrouwenspersoon ook mee naar de zitting.

Ik ben het niet eens met het besluit van de rechter, wat moet ik doen?

Als je het niet eens bent met de uitspraak van de rechter, kun je in een aantal gevallen in hogerberoep. Hiervoor dien je wel een advocaat te hebben! Weet je niet zeker of je in hogerberoep kan? Neem dan contact op met onze vertrouwenspersonen, deze staan je graag bij!

Let op: Kinderen tot 18 jaar, kunnen niet zelfstandig in hogerberoep, de wettelijke vertegenwoordigers moeten dit namens het kind doen. Alleen bij een gesloten machtiging, mag een kind zelfstandig in hogerberoep, hiervoor dient hij/zij wel een advocaat te hebben!

Ik ben mishandeld in een instelling, wat moet ik doen?

Allereerst mag en kan dat niet. Als je mishandeld bent is het belangrijk dat je zo snel mogelijk aangifte doet bij de Politie. Durf je dit niet of vindt je dit lastig? Neem dan contact op en een van onze vertrouwenspersonen helpt je graag verder. De vertrouwenspersoon kan eventueel met je mee om aangifte te doen.

Werken jullie voor jeugdzorg?

Nee, geen van de bestuursleden en vrijwilligers van Stichting Jeugdrecht werkt voor jeugdzorg. Al onze werkzaamheden worden op vrijwillige basis uitgevoerd.

Ik ben niet tevreden met mijn jeugdbeschermer, wat moet ik doen?

Als je ontevreden bent over je jeugdbeschermer, kun je een gesprek aanvragen met de teamleider van de jeugdbeschermer. De teamleider zal gewoonlijk met jou en de jeugdbeschermer overleggen om te bepalen hoe de situatie verbeterd kan worden. Als dit niet lukt, heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen. Een vertrouwenspersoon kan je ondersteunen bij het opstellen van een klacht en kan eventueel met je meegaan naar het klachtengesprek.

(Jeugd)instanties

Wat kan ik van jullie verwachten als hulpverlener?

Als vertrouwenspersoon en vrijwilliger bieden wij ondersteuning aan cliënten om de samenwerking met hulpverleners en instanties soepeler te laten verlopen en om oplossingen te vinden voor eventuele knelpunten, zolang dit in het belang van het kind is.

Ben ik als hulpverlener verplicht met jullie mee te werken?

Vertrouwenspersonen hebben dezelfde rechten qua informatie en communicatie als hun cliënten.
Alleen met zwaarwegende gronden kan een vertrouwenspersoon geweigerd worden.

Welke meerwaarde heeft een vertrouwenspersoon ?

Een vertrouwenspersoon is niet emotioneel betrokken bij de zaak, wat helpt om objectief en constructief te blijven in gesprekken en zo tot oplossingen te komen.

Kan een (jeugd)instantie een vertrouwenspersoon inschakelen ?

Wanneer een instantie ons vraagt om een vertrouwenspersoon van de stichting in te zetten, zullen de belangen van de cliënt altijd onze prioriteit hebben.