Wat willen wij

Stichting Jeugdrecht zet zich in voor iedereen die ondersteuning nodig heeft bij het omgaan met de overheid en andere instanties. Onze aandacht gaat voornamelijk uit naar jeugdzorg en jeugdbescherming zaken, aangezien deze gebieden de meeste hulpvragen genereren. Onze vrijwilligers zijn veelal ervaringsdeskundigen op het gebied van jeugdzorg en jeugdbescherming, met aanvullende expertise in verschillende levensdomeinen zoals huisvesting en echtscheidingen. Langdurige misstanden binnen de jeugdzorg en recente kwesties zoals de toeslagenaffaire hebben levens ontwricht en gezinnen uiteengedreven.

We realiseren ons dat het een te grote uitdaging is om alle problemen aan te pakken, maar het is voor ons onaanvaardbaar om niets te ondernemen. Dit vormt mede onze drijfveer om via deze stichting, en in samenwerking met anderen, op te staan voor degenen die om hulp roepen.

Onze vrijwilligers hebben meestal zelf ook te maken gehad met de vele problemen die in een leven op iemands pad kunnen komen, maar zij hebben oplossingen gevonden om in hun eigen situaties hier mee om te gaan of om de problemen op te lossen.

Wij zijn van mening dat niemand alleen problemen zou moeten oplossen. Daarom staan we waar we kunnen naast je, bieden advies en begeleiding, en helpen bij het vinden en realiseren van oplossingen. Soms kan een luisterend oor, of gewoon weten dat je niet alleen bent, al een wereld van verschil maken.

Vaak zijn situaties ingewikkelder en is er meer hulp nodig over een langere periode. Onze vertrouwenspersonen doen wat binnen hun vermogen ligt om te helpen, of dat nu alleen is of in samenwerking met anderen.

De stichting hecht veel waarde aan toegankelijkheid en inclusiviteit, daarom wordt er geen financiële bijdrage gevraagd aan cliënten, noch is er het voornemen dit in de toekomst te introduceren. Hierdoor is de stichting voor haar voortbestaan en activiteiten volledig afhankelijk van giften en donaties.