Gezinsvoogd of Jeugdbeschermer?

Gepubliceerd op 11 maart 2024 om 02:39

Amsterdam 11 Maart 2024,

Vandaag leggen wij uit wat het verschil is tussen een gezinsvoogd en een jeugdbeschermer.

Voor wie weleens met jeugdzorg te maken heeft gehad, of die vandaag nog te maken heeft met jeugdzorg, kent het wel een Gezinsvoogd of Jeugdbeschermer. Maar wat is nou het verschil??

Het verschil is eigenlijk best wel groot.

• Een Gezinsvoogd. Het wordt zegt het eigenlijk al Gezinsvoogd, een voogd, is iemand die het gezag uitoefent over 1 of meer minderjarige kinderen. Meestal zijn dit de ouders maar vaak zijn het ook medewerkers van Jeugdbescherming als het gezag van de ouder weg is gehaald door een rechter.
  • Een Jeugdbeschermer, is een medewerker van de jeugdbescherming, hij of zij “helpt” het gezin in een vrijwillige kader of als er sprake is van een machtiging ondertoezichtstelling die door een rechter afgegeven is. Als er sprake is van een jeugdbeschermer, hebben de ouders gewoon het gezag en zijn zij dus de voogd over de desbetreffende minderjarige.

Misbruik woord "Gezinsvoogd" en "Voogd":

De praktijk leert dat medewerkers van onder andere jeugdbescherming, misbruik maken van het woordje voogd/gezinsvoogd.

Voorbeeld 1: “Gezinsvoogd” Anouk is de "gezinsvoogd" van Tim, maar de ouders van Tim hebben nog gewoon het ouderlijke gezag. In dit geval is er geen sprake van voogdij die de jeugdbescherming heeft, met andere woorden Anouk is geen Gezinsvoogd, maar een jeugdbeschermer.

Voorbeeld 2: “Gezinsvoogd” Ariana is gezinsvoogd van Lisa, de ouders van Lisa hebben geen ouderlijk gezag want de kinderrechter heeft deze overgedragen aan Anouk. In dit geval is er geen sprake van misbruik, en mag Anouk zich “Gezinsvoogd” noemen.

Dus even kort samengevat:

Heb jij nog het gezag over een minderjarig kind? Dan mag de medewerker van Jeugdbescherming zich niet voordoen als “Gezinsvoogd” of “Voogd”.

Heb jij geen gezag meer over een minderjarig kind? Dan mag de medewerker van Jeugdbescherming zich gewoon voordoen als “Gezinsvoogd” of Voogd”.

Fouten in de praktijk:

De praktijk leert dat er heel veel fouten worden gemaakt in het dagelijkse leven. En dat deze fouten veel belemmeringen kunnen veroorzaken voor ouders die wel gewoon het ouderlijk gezag hebben over hun minderjarig kind.

Voorbeeld:

• Dylan staat onder toezicht van Jeugdbescherming. Er is een oudergesprek en de medewerker van de Jeugdbescherming stelt zich voor een aan de zorg coördinator/mentor als “Gezinsvoogd” of “Voogd”. Een paar weken later willen de ouders van Dylan verlof aanvragen bij de desbetreffende school, echter wijst deze school het verlof aanvraag omdat zij ervanuit gaan dat Jeugdbescherming de Voogdij draagt over Dylan. Daarmee hebben de ouders van Dylan die nog wel gewoon gezag hebben, geen rechten ineens meer.(Dit komt doordat de school ervanuit gaat dat de medewerker van de Jeugdbescherming de voogdij draagt over Dylan, terwijl de medewerker van de jeugdbescherming, wettelijk gezien geen voogdij heeft maar bijvoorbeeld alleen een ondertoezichtstelling.

• Sara (17 jaar) zit op een woongroep van een jeugdhulpaanbieder, zij is doormiddel van een machtiging uithuisplaatsing, geplaatst op deze leefgroep. Deze leefgroep hanteert dat er gerookt mag worden als de Voogd, toestemming gegeven heeft hiervoor. Sara vraagt haar moeder voor toestemming, en haar moeder geeft toestemming aan de jeugdhulpaanbieder dat Sara mag roken. Helaas zegt de jeugdhulpaanbieder dat zij geen gehoor mogen geven aan de toestemming die de moeder van Sara geeft, want de instelling is van mening dat de moeder van Sara geen gezag heeft. (Want 3 weken eerder presenteerde de medewerker van de Jeugdbescherming, zich voor als “Gezinsvoogd” of Voogd”).

Het is bijzonder dat Jeugdbescherming zo een grote fout maakt, maar helaas is de werkelijkheid dat heel veel instanties zo de mist in gaan.

Wat kun jij in deze situatie doen?

Dat ligt eraan of je gezag hebt over het minderjarige kind!

Heb je geen gezag, dan mag de Jeugdbescherming zich gewoon presenteren als Voogd of Gezinsvoogd.

Heb je wel gezag, dan is het belangrijk dat je met de Jeugdbescherming hierover gaat praten, geef gewoon aan dat jij als ouder het gezag draagt en dat jij het daarom niet leuk vindt dat de Jeugdbeschermer zich presenteert als “Voogd” of “Gezinsvoogd”. Wellicht is 1 gesprek voldoende.

Kom je er niet uit met de jeugdbeschermer, dan kan een vertrouwenspersoon je helpen, neem contact op en wij zullen proberen je zo goed mogelijk te helpen.

Hoe bewijs ik dat ik gezag heb/hoe weet ik of ik eigenlijk gezag heb?

Daar is een simpel en bindend antwoord op. Je kunt een zogeheten Gezagregister bij alle rechtbanken in Nederland opvragen.

Je kan dit op twee manieren doen:

1. Je loopt een rechtbank gewoon in en ga dan naar de Centrale Balie van de Rechtbank, vraag dan om een gezagsregister, de medewerker van de rechtbank verstrekt binnen enkele minuten een gezagregister aan u. (Zorg ervoor dat je een geldige ID Bewijs mee hebt en de BSN Nummers van de desbetreffende minderjarige kinderen).
  2. Neem telefonisch of per mail contact op met de rechtbank. Zij verstrekken dan binnen 3 weken tijd een kopie uit het gezagregister per post of per mail aan u.

Meer informatie over de gezagregister, is te vinden op de website van de Rechtspraak

Met vriendelijke groet,

Arman Guman

Posted: Amsterdam, 11 March 2024,