Rapport Blind voor mens en recht van de Parlementaire Enquêtecommissie

Gepubliceerd op 26 februari 2024 om 15:34

Amsterdam 26 Februari 2024,

Het bestuur, en de vrijwilligers van het Operations Team en het Trust Team, zijn vandaag aanwezig geweest tijdens de presentatie van het rapport: PEFD Blind voor mens en recht van de Parlementaire Enquêtecommissie in de Tweede Kamer in Den Haag.

En aansluitend bij de bijeenkomst georganiseerd door de SP in café La Vina.

Voorzitter van de Enquêtecommissie, Michiel van Nispen (SP),viel gelijk met de deur in huis, dat de Overheid en de Media allemaal de veroorzakers zijn van de toeslagenaffaire, en dat de menselijke maat ondergeschikt gemaakt is aan veel te strakke regelgeving en logaritmische systemen waarbij een bizar streng boetesysteem en een alles of niets systeem gehanteerd werd.

Voor begrip van menselijke fouten bij het invullen van gegevens in een onoverzichtelijk bureaucratisch proces was geen ruimte, elke potentiële fout was direct een poging tot fraude volgens de redenering van de instanties.

Nu het 584 pagina’s dikke rapport overhandigd is, is het afwachten wanneer het inhoudelijk debat in de Tweede Kamer hierover gaat plaatsvinden (dit rapport kunt u onderaan de pagina terugvinden).

Veel aandacht van de pers ging ook uit naar enkele slachtoffers van de toeslagenaffaire welke aanwezig waren bij de presentatie.

Aansluitend was er, zoals eerder aangegeven, de mogelijkheid om na te praten in café La Vina, georganiseerd door de SP.

Ook hier waren er veel vragen van getroffen ouders over het rapport en de gevolgen waar ouders nog steeds mee kampen omdat voor de meeste van hen de problemen nog steeds niet opgelost zijn.

Al met al een interessante en leerzame bijeenkomst welke vanuit de SP fractie nog een vervolg gaat krijgen.

Vanuit Stichting Rechtsbescherming waren we blij met de uitnodiging die wij eerder mochten ontvangen om er vandaag bij te zijn, en we kijken uit naar vervolg gesprekken met betrokken

Posted: Amsterdam, 26 February 2024,

Updated: Amsterdam, 26 February 2024,

(Dit Artikel eerder gezien? ja dat kan kloppen, dit artikel werd eerder ook gepubliceerd op de website van Stichting Rechtsbescherming)