Gepubliceerd op 23 mei 2024 om 22:21

Amsterdam 23 mei 2024,

Beste lezers,

Stichting Jeugdrecht is met terugwerkende kracht per 6 mei 2024, door de Belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Dat betekent dat wij over onze ontvangen donaties/schenkingen geen belasting hoeven te betalen.

De Belastingdienst kan een ANBI-status geven aan instellingen die met minstens 90% van hun inzet bijdragen aan het algemeen nut, bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg, ontwikkelingssamenwerking of het onderwijs. ANBI-instellingen zijn bijvoorbeeld goede doelen of culturele organisaties.

Wat betekent ANBI Gerectificeerd instelling:

ANBI staat voor Algemeen Nut Beogende Instelling. Een stichting met een ANBI-status zet zich voor minstens 90% in voor het algemeen belang. De resultaten van de werkzaamheden die de ANBI uitvoert, zijn nuttig voor de gehele samenleving.

Wat is het voordeel van een ANBI-Status:

Een ANBI-status brengt belastingvoordelen met zich mee en is daarom gunstig voor donateurs. Dit geldt zowel voor losse als periodieke giften. Donateurs aan een ANBI mogen hun giften, onder bepaalde voorwaarden, aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.

Stichting Jeugdrecht hoeft over de ontvangen schenkingen en/of donaties geen belasting te betalen. Zo kunnen we het gedoneerde geld 100% gebruiken voor onze doelen.

Belasting aftrekbaar voor u:

De Belastingdienst maakt het geven aan goede doelen aantrekkelijk: zowel gewone (eenmalige of structurele) als periodieke giften zijn aftrekbaar, onder verschillende voorwaarden. Zo gelden voor bedrijven die vennootschapsbelasting betalen aparte regels. En is het belastingvoordeel ook afhankelijk van jouw leeftijd en inkomen. Over de verschillende voorwaarden waar een gift aan een goed doel aan moet voldoen om belastingvoordeel te krijgen, vertellen we je hier meer.

Meer informatie hierover vind je ook op de website van de Belastingdienst

Klein of groot, elke gift wordt gewaardeerd.

Doneren kan via: Tarieven

Reactie plaatsen

Er zijn geen reacties geplaatst.